Ruchome wydmy – atrakcja dla dorosłych i dla dzieci

Ruchome wydmy znajdują się w Słowińskim Parku Narodowym, na Mierzei Łebskiej. Dlaczego ruchome? Ponieważ wiejący z zachodu wiatr przemieszcza piasek w kierunku wschodnim. W ten sposób wydmy przemieszczają się z prędkością kilku metrów rocznie, zasypując napotkane lasy. Najbardziej znaną wydmą jest Wydma Łącka, której widok zapiera dech w piersiach. Naprawdę watro tu przyjechać!

Na Wydmie Łąckiej

W czasie obniżenia jakości edukacji poprzez lockdowny i naukę zdalną nasze wspólne wyjazdy rodzinne pełnią też rolę edukacyjną. Dzieci w podróżach wiele się uczą a pobyt w takich miejscach daje im wiele więcej niż informacje podręcznikowe. Tak było i tym razem.

Jak dojechać do wydm?

Aby dotrzeć na wydmy trzeba dotrzeć do Rąbki, miejscowości położonej obok Łeby. Potem przez około 5 km trasa wiedzie do Muzeum Wyrzutni Rakiet i stamtąd trzeba jeszcze przejść niecałe dwa kilometry do wydm.

Do Rąbki można dotrzeć meleksem, rowerem oraz pieszo. Jest tutaj też spory parking samochodowy, na którym można zostawić auto i dalej udać się meleksem lub pieszo. My przyjechaliśmy tutaj z Łeby meleksem. Koszt dla naszej czteroosobowej rodziny wyniósł 24 złote.

Znajduje się tutaj wejście do Słowińskiego Parku Narodowego. Bilety kupujemy w kasie lub online na platformie eparki. My nabyliśmy wejściówki w kasie i w dalszą drogę udaliśmy się spacerkiem. Koszt biletów dla czteroosobowej rodziny wysiósł 21 zł .

Kasa biletowa przy bramie do Słowińskiego Parku Narodowego w Rąbce

Mapa ruchome wydmy

Tablica z mapą dojścia/dojazdu z Rąbki do Wydmy Łąckiej

Trasa do wydm przez Słowiński Park Narodowy

Trasa do wydm jest wyśmienicie przygotowana. Alejki są pokryte asfaltem, jest oddzielna trasa dla pieszych, oddzielna dla rowerów i meleksów. W piękny, słoneczny dzień (24*C) szliśmy spacerowym krokiem półtorej godziny. Był to wspólnie spędzony czas poświęcony na poznawanie przyrody i rozmowy „o wszystkim”. Tak dotarliśmy do Muzeum Wyrzutni Rakiet, gdzie odpoczęliśmy przy kawie i lodach.

Muzeum Wyrzutni Rakiet na trasie do wydm

Wreszcie docieramy do celu.Naszym oczom ukazują się przepiękne widoki.Uzupełniamy płyny i wchodzimy na pustynne tereny… Właśnie! Udając się tutaj nie zapomnijcie wziąć ze sobą zapas wody mineralnej!

ruchome wydmy

Wejście na wydmę Łącką od strony wyrzutni rakiet

Wydma Łącka

Wydma Łącka w pełnej okazałości

ruchome wydmy

Widać, jak działa „ruchoma wydma”. Zawłaszcza kolejne obszary lasu zamieniając je na „pustynię”

ruchome wydmy, jezioro Łebsko

Widok z wydmy na Jezioro Łebsko

Informacja dla miłośników rowerów: Przy samym wejściu na wydmy znajduje się parking dla rowerów, gdzie w cenie 10 złotych (cena w przyszłym roku może być wyższa) można zostawić rower.

parking dla rowerów

Parking dla rowerów przy wejściu na Wydmę Łącką

Droga powrotna brzegiem morza

Spędziliśmy tu piękne, słoneczne chwile. Przy temperaturze 24 stopni piasek był cieplutki, ale nie parzył w stopy. Nacieszyliśmy więc oczy pięknym widokiem ze szczytu wydmy i na jezioro i na morze i ruszyliśmy w drogę powrotną. Tym razem wzdłuż brzegu morza. Nigdy wcześniej nie szliśmy takiego długiego odcinka brzegiem morza. Piękne uczucie, kiedy idziesz pustą plażą, słyszysz tylko szum morza a fale obmywają Ci stopy…

Wejście na wydmy od strony plaży

Powrót plażą z ruchomych wydm do Łeby

Do Łeby wróciliśmy około siedemnastej, więc była to całodniowa wyprawa. Zmęczeni, ale zadowoleni. Zwiedzanie wydm to nie tylko raj dla oczu, ale ruch na świeżym powietrzu i spora dawka jodu…

Obiad zjedliśmy z wilczym apetytem. Podczas pobytu w Łebie mieliśmy swoje ulubione miejsca, w których jedliśmy świeże i niedrogie posiłki. Przeczytacie o tym we wcześniejszym wpisie: Wakacje w Łebie – gdzie zjeść bez paragonów grozy

Jeśli planujecie wakacje w Łebie, polecam też wyjazd do latarni morskiej Czołpino. To najdalej położona od zabudowań latarnia tęskni za turystami…

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ciekawe miejsca, Morze Bałtyckie, Wakacje i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na Ruchome wydmy – atrakcja dla dorosłych i dla dzieci

1. Tomasz pisze:

Pani Aneto, ciekawy dokument o człowieku, który o wydmach wie chyba wszystko. Dziękuję za polecenie filmu, sporo w nim ciekawostek.
    Pozdrawiam serdecznie 🙂

2. aneta pisze:

Wydmy zawsze bardzo mi się podobały. Nawet znalazłam interesujący materiał https://cyfrowa.tvp.pl/video/ludzie-i-ich-historie,czlowiek-z-wydm,58349355 . „Człowiek z wydm” warto go zobaczyć